dnes je 16.4.2024

Input:

Vzor s výkladem - Žádost o delegování místní příslušnosti správce daně podle § 18 DŘ

1.11.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.1.31
Vzor s výkladem – Žádost o delegování místní příslušnosti správce daně podle § 18 DŘ

Ing. Zdeněk Morávek

Karel Novák

Zahradní 5179

430 04 Chomutov

DIČ: CZ12345678

Odvolací finanční ředitelství

Masarykova 427/31

602 00 Brno

prostřednictvím

Finanční úřad pro Ústecký kraj

Územní pracoviště v Chomutově

Bachmačská 1416

430 11 Chomutov

V Chomutově dne 20. 9. 2018

Žádost o delegování místní příslušnosti správce daně (§ 18 DŘ - daňového řádu)

Jako daňový subjekt DIČ 12345678 jsem dosud na základě svého místa trvalého pobytu registrován u Finančního úřadu pro Ústecký kraj, územní pracoviště Chomutov. Vzhledem k tomu, že moje podnikatelské aktivity probíhají zejména v Plzni, kde mám také dvě provozovny, žádám o delegování místní příslušnosti na Finanční úřad pro Plzeňský kraj, územní pracoviště v Plzni. Podle mého názoru se jedná o účelný a hospodárný postup jak pro daňový subjekt, tak i pro správce daně.

Děkuji za kladné vyřízení mé žádosti.

S pozdravem

........................................

Karel Novák

Výklad:

Základní pravidlo pro stanovení místní příslušnosti je obsaženo v § 13 daňového řádu. U fyzické osoby se místní příslušnost řídí místem jejího pobytu, přičemž místem pobytu fyzické osoby se rozumí adresa místa trvalého pobytu občana České republiky, nebo adresa hlášeného místa pobytu cizince, a nelze-li takto místo pobytu fyzické osoby určit, rozumí se jím místo na území České republiky, kde se fyzická osoba převážně zdržuje. Je vhodné zdůraznit, že v případě fyzických osob se z pohledu místní příslušnosti nerozlišuje, zda se jedná o podnikající nebo nepodnikající fyzickou osobu, místní příslušnost se vždy řídí místem jejího pobytu, i když podnikání probíhá na jiném místě.

U právnických osob se místní příslušnost řídí jejím sídlem, přičemž sídlem právnické osoby se rozumí adresa, pod kterou je právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku nebo obdobném veřejném rejstříku, nebo adresa, kde právnická osoba sídlí skutečně, pokud se tato osoba do těchto rejstříků nezapisuje.

Je-li v téže věci místně příslušných několik správců daně, řízení provede ten z nich, u kterého bylo řízení zahájeno nejdříve, pokud se místně příslušní správci daně nedohodnou jinak; ostatní správci daně řízení nezahájí, popřípadě zahájené řízení zastaví. Pokud by nastaly spory o místní příslušnost mezi správci daně, potom je rozhoduje správce daně, který je jim nejblíže společně nadřízen.

Z § 15 daňového řádu vyplývá, že správce daně může provést potřebný úkon i mimo svůj obvod územní působnosti, pokud se týká daňového subjektu, ke správě jehož daní je místně příslušný.

Územní působnost finančních úřadů upravuje zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů, územní pracoviště finančních úřadů vymezuje vyhláška č. 48/2012 Sb., o územních pracovištích finančních úřadů, která se nenacházejí v jejich sídlech, ve znění pozdějších předpisů. Příslušné územní pracoviště lze také vyhledat na stránkách finanční správy http://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/organy-financni-spravy/uzemni-pracoviste/vyhledavani-up.

Z výše uvedeného základního pravidla pro stanovení místní příslušnosti ale daňový řád i jiné daňové předpisy stanoví řadu výjimek. Jedná se například o tyto případy:

pokud je předmětem daně nemovitá věc, je ke správě daní místně příslušný správce daně, v jehož obvodu územní působnosti se nemovitá věc nachází,

u poplatků, jejichž předmětem je zpoplatnění úkonu, je místně příslušným

Nahrávám...
Nahrávám...